Nederst i Artikkelregistreringsskjemaet finner du felter for å legge til ekstra informasjon om artikkelen som lenker til bokanmeldelser, forfatterens hjemmeside/blogg, bokas/seriens egen hjemmeside, leseutdrag, sitater etc. Skjemaet kan også hentes fram etter at boka er registrert. Klikk på blyantikonet til høyre for boka i Mentor og velg Markedsføring.
Markedsføringsfeltene gir forlag mulighet til å legge ved ulike typer salgsfremmende informasjon til metadataene om bøkene deres. Det er viktig å være bevisst på hva som legges inn. Materiellet skal være relevant og skal gi merverdi til sluttkunden når det presenteres i nettbutikken og også for butikkmedarbeideren i en bokhandel som bruker Mentor. Nedenfor følger tips og råd for anvendelse.
Lenker til sider for produktet (Nettsted og Lenke til innhold i boka):
Mottakerne av metadata er bokhandler som skal bruke informasjonen til å selge forlagets bøker!
- IKKE lenk til en nettbutikk/nettside med kjøpsknapp. Det gjelder også forlagets egen nettbutikk. En nettbokhandel vil ikke sende sine kunder videre til en annen butikk.
Det du lenker til skal gi merverdi!
- Lenk kun til nettsider hvor produktet omtales og som gir tilleggsinformasjon utover ordinære metadata (det som finnes i Mentor allerede).
- IKKE lenk til sider som krever innlogging eller betaling for å se innholdet så fremt det ikke er en produktbeskrivelse tilgjengelig på siden uten krav om innlogging/abonnement.
Eksempler på interessant informasjon å lenke til:
- Nettside for boka, serien eller verket produktet tilhører
- Facebookside for bokas hovedperson se f.eks Milo Cavalli av Asle Skredderberget her https://www.facebook.com/milo.cavalli?fref=ts
- Forfatterens blogg: Som f.eks Tom Egeland sin blogg http://tomegeland.blogg.no/
- Videoer om boka/serien: f.eks forfatteren forteller om boka eller veiledning til fargeleggingsbøker, se eksempler
- Boktrailere. Som f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=Go1elaqqZQI
Angi presis URL-type
- Angivelse av hvilken type URL man lenker til hjelper Bokbasen og nettbokhandlene til å kategorisere og presentere innholdet på best mulig måte. Vær derfor så presis som mulig når du angir dette. F.eks ved lenke til en side for et bestemt produkt på forlagets hjemmeside er det korrekt å velge type «Forlagets nettsted for et bestemt produkt». Hvis man lenker til forsiden av forlagets nettsider brukes derimot «Forlagets hjemmeside». Se nedenfor for flere eksempler.
- Unngå så langt mulig å bruke Uspesifisert/diverse.
Eksempel på registrering av nettsted:
Du kan legge til flere nettsteder. Klikk på plusstegnet for å få ny linje.
Eksempel på registrering av Bla-i-Boka eller video:
Her er det lagt inn en lenke til issuu hvor man kan bla gjennom noen av bokas sider og en boktrailer publisert på youtube.
Sitat fra anmeldelse:
Her kan man legge inn korte sitat fra anmeldelser eller artikler i media uten å lenke til nettsstedet. Oppgi alltid navn på anmelder og kilden. Hvis anmeldelsen har fått terningkast eller annen score (stjerne, hjerter etc) så fyll inn score, hva maks score er (f.eks 6 på terningkast) og velg rett skala i nedtrekkslisten. Legg til flere sitat ved å klikke på plusstegnet.
Eksempel på registrering av sitat:
Skriv eller lim inn teksten. Maks lengde er 500 tegn pr. sitat. Pass på å oppgi kilden.
Du kan legge til flere sitat. Klikk på pluss-tegnet for flere linjer.
Lenker til bokanmeldelser/artikler fra media:
Kilder
- Bruk kun seriøse og relevante anmeldelser/artikler
- Lenk kun til unike sider for anmeldelsen/artikkelen som f.eks http://www.vg.no/rampelys/bok/bokanmeldelse-jakob-wegelius-morderens-ape/a/23735016/ . Ikke lenk til en side hvor anmeldelsen/artikkelen er en av flere selv om den ligger øverst akkurat nå (som f.eks http://www.vg.no/rampelys/bok/ ). Neste nyhetssak vil skyve anmeldelsen/artikkelen nedover for så til slutt å bli borte. Da mister lenka sin relevans.
- IKKE bruk «reviews» fra lesere i en nettbutikk. En bokhandel vil ikke sende sine kunder videre til en annen nettbutikk. Dessuten er kvaliteten ofte svært varierende og tilfeldig. Som oftest har heller ikke slike reviews en unik side (se forrige punkt).
- IKKE lenk til artikler/anmeldelser som ligger bak en betalingsmur/krever abonnement som f.eks Dagbladet+.
Trykte medier
- For å få trykte artikler/anmeldelser lagt til må forlaget selv legge ut nyheten på en nettside som det kan lenkes til. Man kan f.eks lage en PDF av avissiden eller skrive inn teksten på egen hjemmeside (OBS! Viktig å oppgi kilde på nettsiden).
Eksempel på registrering av lenke til bokanmeldelse:
Du kan legge til flere anmeldelser/artikler. Klikk på plusstegnet for å få ny linje.
Kommentarer
0 kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.